سپیدار سیستم، ارائه‌دهنده نرم‌افزارهای جامع و یکپارچه

5 مرحله ساده برای تهیه ترازنامه

مرحله ساده برای تهیه ترازنامه

اولین و ابتدایی ترین گام برای شروع اینست که بدانیم: ترازنامه چیست؟ ترازنامه یک راه ضروری برای ارزیابی سلامت مالی ،کسب و کار است و می تواند برای ایجاد تصویری از ارزش خالص شرکت بصورت ماهانه ، فصلی و یا سالانه تهیه شود. در این مقاله ما درباره نحوه تهیه ترازنامه سالانه برای یک کسب و کار، صحبت خواهیم کرد. تهیه ترازنامه  سالانه به شما کمک خواهد کرد تا از تعادل دارایی‌های شرکت در برابر بدهی‌های آن اطمینان حاصل کنید و به این طریق بتوانید قدرت مالی و ارزش کسب و کارتان را تعیین کنید . 

معادله زیر یک نمای ساده از ترازنامه است. این معادله بدان مفهوم می باشد که مجموع کل دارایی‌های شرکت شما برابرست با ارزش بدهی‌های شرکت بعلاوه حقوق صاحبان سرمایه .به عبارت دیگر : دارایی‌ها = بدهی‌ها + سرمایه مانند هر معادله ریاضی دیگر، میتوانید با جابجا کردن هر یک از عوامل معادله، عامل مورد نظر را محاسبه نموده و به نتیجه ی لازم دست یابید . بیشتر صاحبان کسب و کار و سرمایه گذاران از معادله زیر برای محاسبه حقوق صاحبان سرمایه ، دارایی یا بدهی های شرکت استفاده میکنند سرمایه = دارایی‌ها – بدهی‌ها

  محاسبه دارایی‌ها

دارایی‌ها شامل پول ، سرمایه گذاریها ، موجودی کالای و… می باشد که به راحتی قابل تبدیل  به وجه نقد باشد. این همان چیزی است که شرکت ها را از لحاظ مالی مثبت می کند. در شرکت های پر رونق می بایست بیشتر از مجموع بدهی‌های آن باشد.این موجب افزایش ارزش سرمایه یا سهام شرکت میگرد و فرصت های زیادی را برای تامین مالی و اخذ تسهیلات بانکی ایجاد می کند. نکته ای که بسیار حائز اهمیت است تهیه ی لیستی از دارایی‌های تان به همراه نقدشوندگی آنها می باشد.ابتدای فهرست خود را با موجودی نقد و بانک شروع می کنیم و به ترتیب به سمت سرمایه گذاری های بلند مدت که در انتهای لیست قرار می گیرند حرکت می کنیم . در ترازنامه سالانه، می توانید لیست خود را به دو دسته تفکیک کنید .

  • دسته اول”دارایی‌های جاری”، هرآنچه که میتواند در طول یکسال و کمتر به پول نقد تبدیل شود.
  • دسته دوم ” دارایی های ثابت” ، اموال بلند مدتی که می توانند فروخته شوند یا ارزش خود را به همان میزان یا پایین تر حفظ کنند و یا در اثر استهلاک ارزش آن کم شود.

تهیه ترازنامه سالانه به شما کمک خواهد کرد تا از تعادل دارایی‌های شرکت در برابر بدهی‌های آن اطمینان حاصل کنید و به این طریق بتوانید قدرت مالی و ارزش کسب و کارتان را تعیین کنید

“دارایی های جاری” ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • موجودی نقد و بانک: تمام نقد موجود در حسابهای جاری ، کوتاه مدت و صندوق
  • سپرده های کوتاه مدت : شامل سپرده های کوتاه مدت،سپرده ضمانتنامه های بانکی
  • حسابها و اسناد دریافتنی:شامل طلب نسیه و یا چکهایی است که از مشتریان دریافت شده است.
  • موجودی کالا: شامل هر گونه محصول و یا موادی که برای فروش ،تولید یا خریداری شده است.
  • پیش پرداختها : شامل پیش پرداخت بیمه، پیش پرداخت اجاره، پیش پرداخت مالیات ، پیش پرداخت  مالیات و عوارض ارزش افزوده و هر گونه پیش پرداختی که قبل از انجام کاری یا خدمت صورت می گیرد.

“دارایی های ثابت” ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • زمین،اموال،ماشین آلات : زمین متعلق به شرکت و یا ساختمان های اداری
  • تجهیزات کامپیوتری و اثاثه اداری: اقلام مهمی که در عملیات تجاری مورد استفاده قرار میگیرد.
  • سایر داراییها: شامل ودیعه ساختمان ،مالکیت های فکری (حق کپی رایت، حق ثبت اختراع ،علائم تجاری و سرقفلی ) که ارزش ذاتی خود را حفظ می کنند.

 بدهی‌ها بخش منفی معادله حسابداری هستند؛ به طور کلی، با پایین آمدن بدهی‌ها، ارزش شرکت شما (و ارزش سهام) را می توان بیشتر دانست. “بدهی‌های جاری” شامل هزینه های نقدی است که باید در طول یک سال پرداخت شود. در حالی که “بدهی‌های غیر جاری”  به نحوی است که پرداخت آنها در سالهای مالی بعد خواهد بود..

  • “بدهی‌های جاری” ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • حسابها و اسناد پرداختنی :بدهی که شرکت به تامین کنندگان و یا شرکا خود بصورت نسیه و یا طی چک دارد
  • سپرده های دریافتنی:شامل سپرده های دریافتی حسن انجام کار و …
  • پیش دریافتها: شامل پیش دریافت فروش و ..
  • تسهیلات و اعتبارات مالی دریافتی: وام های دریافتی از بانکها شامل (فروش اقساطی، سلف، جعاله و ..)
  • مالیات پرداختنی  : هرگونه مالیات بابت حقوق و عملکرد که باید به اداره امور مالیاتی پرداخت شود
  • بیمه پرداختنی  : بدهی به تامین اجتماعی بابت مجموع 30 درصد بیمه حقوق کارکنان
  • حقوق و دستمزد پرداختنی : بدهی به کارکنان بابت حقوق و مزایای ماهانه

بدهیهای غیر جاری”می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حسابها و اسناد پرداختنی بلند مدت  :بدهی که شرکت به تامین کنندگان و یا شرکا خود بصورت نسیه و یا طی چک دارد که تسویه آن در سال مالی جاری نمی باشد
  • تسهیلات و اعتبارات مالی دریافتی بلند مدت : وام های دریافتی از بانکها شامل (فروش اقساطی، سلف، جعاله و ..) که تسویه آن در سال مالی جاری نمی باشد.
  • ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان: کل مبلغی که انتظار می رود شرکت به کارکنان به تاریخ الان بابت تسویه پرداخت نماید.

حقوق مالکانه ( سرمایه) =دارایی‌ها – بدهی‌ها ارزش دارایی‌های شما منهای بدهی‌های شما نتیجه ی برآورد ارزش سرمایه شرکت شما خواهد بود. اگر این معادله به ارزش خالص منفی منجر شود، می تواند برای یک کسب و کار کوچک خطرناک باشد؛و برای دریافت تسهیلات از بانکها و موسسات مالی، ایجاد مشکل میکند و این شرایط برای هر شرکت بسیار دلهره آور می باشد. و اگر شرکت دارای ارزش مثبت باشد، بدین معنا که صاحبان کسب و کار می توانند با واگذاری بخشی از کسب و کار خود از طریق سهم الشرکه،یا سهام، سرمایه خود را بدست آورند. سرمایه ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • سرمایه : سرمایه اولیه برای شرکت
  • اندوخته قانونی : درصدی از سود قبل از تقسیم که طبق قانون می بایست اندوخته شود
  • سود و زیان انباشته: شامل تجمیع سودها و زیانهای مربوط به شرکت
  • سود و زیان جاری : شامل هرگونه سود وزیانی که به سال مالی جاری ارتباط دارد.

داشتن یک صورت سود و زیان نیز ، به شما در کامل تر کردن این بخش کمک خواهد کرد،

 نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم همکاران میتواند با امکاناتی که در سیستم حسابداری دارد  به راحتی ترازنامه را تولید کند، و چون بصورت سیستمی تهیه می شود کیفیت بسیار مطلوبی دارد و قابل اتکا نیز می باشد. و همچنین زمان بسیار زیادی را برای شما در تهیه ترازنامه صرفه جویی میکند.

هنگامی که شما همه اینها را کنار هم قرار دهید ، احتمالا چیزی شبیه  به ترازنامه زیر خواهید داشت: یک ترازنامه خوب و کامل بخشی از یک گزارش کامل مالی است. که میتواند برای تامین مالی و یا تصویری از وضعیت مالی فعلی شرکت، مورد استفاده واقع شود . همچنین می تواند جهت ارزیابی ارزش شرکت شما در طول زمان مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که نرم افزار حسابداری مانند سپیدار سیستم همکاران میتواند با امکاناتی که در سیستم حسابداری دارد  به راحتی ترازنامه را تولید کند، و چون بصورت سیستمی تهیه می شود کیفیت بسیار مطلوبی دارد و قابل اتکا نیز می باشد. و همچنین زمان بسیار زیادی را برای شما در تهیه ترازنامه صرفه جویی میکند. مقایسه  “داراییهای جاری” منهای “بدهیهای جاری” بصورت سالانه ، تصویری از رشد مثبت یا منفی از شرکت میدهد که چقدر در فضای امن قرار دارد. .مقایسه ” داراییهای غیرجاری “منهای” بدهیهای غیرجاری” می تواند دیدگاه بلندمدت نسبت به ارزش شرکت در طول زمان را پیش بینی کند و توانایی باز پرداخت بدهی های طولانی مدت یا هزینه های تولید شده در طول چندین سال را  فراهم کند. به یاد داشته باشید هزینه های شرکت های خدماتی، بازرگانی،تولیدی و پیمانکاری ممکن است تا حد زیادی متفاوت باشد. بنابراین دارایی‌ها و بدهی‌های مربوط به صنعت خود را فراموش نکنید.

شما می توانید با استفاده از دمو رایگان با امکانات و قابلیت های نرم افزار سپیدار سیستم بیشتر آشنا شود .

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای نداشتیم! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

فهرست مطالب
سپیدار سیستم، ارائه‌دهنده نرم‌افزارهای جامع و یکپارچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

صدای شما را می‌شنویم
شعبه مرکزی تهران
شعبه مرکزی تهران
شعبه شرق تهران
شعبه شرق تهران
×

 

سلام!

برای چت کردن در واتس اپ یکی از مخاطبین زیر را انتخاب نمایید

×