سپیدار سیستم، ارائه‌دهنده نرم‌افزارهای جامع و یکپارچه

آموزش قیمت گذاری اسناد انبار در نرم افزار حسابداری سپیدار

 

نرم افزار حسابداری سپیدار، یکی از بهترین نرم‌افزارهای مدیریت و حسابداری کسب وکارهای مختلف است. در طول سال‌های اخیر بسیاری از کسب‌وکارها به ویژه کسب‌وکارهای کوچک اقبال زیادی برای استفاده از این نرم افزار از خود نشان داده‌اند. به همین دلیل آموزش کار کردن با نرم‌افزار سپیدار برای این آن‌ها اهمیت بالایی پیدا کرده است. یکی از از بخش‌های مهم آن، آموزش قیمت گذاری اسناد انبار در نرم افزار حسابداری سپیدار است. در این مقاله به طور مفصل ابتدا بررسی می‌کنیم که اسناد انبار چیست و فرآیند قیمت گذاری اسناد انبار به چه صورتی انجام می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید.

اسناد انبار چیست و به چند دسته تقسیم می‌شود؟

انبار در هر شرکت یا کارگاه تولیدی به عنوان یکی از ارکان مهم به شمار می‌رود. بسیاری از مواد اولیه، تجهیزات و محصولات نهایی مورد نیاز کسب‌وکارها، در انبارها نگهداری می‌شوند. بنابراین یکی از اولین اقداماتی که برای حسابداری در یک شرکت باید انجام شود، رصد دقیق و کامل انبار و اقلام موجود در آن است. شرکت‌ها برای کنترل جریان انتقال کالاها معمولا از اسناد استفاده می‌کنند. هر چیزی که وارد انبار می‌شود یا از آن خارج می‌گردد، توسط مسئول انبار مستند می‌شود.

اگر به یک نرم افزار انبارداری حرفه ای نیاز دارید از رطیق لینک زیر نرم افزار انبارداری سپیدار را بررسی و در صورت تمایل خریداری فرمایید.

نرم افزار تامین کنندگان و انبار سپیدار سیستم

اسنادی که در انبار تهیه می‌شوند معمولا به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از: اسناد خرید، انتقال، بهای تمام شده کالای صادر شده و بهای تمام شده کالای تولید شده.

همیت ثبت اسناد در شرکت ها

اهمیت ثبت اسناد حسابداری در شرکت‌ها

همان طور که مشاهده می‌کنید، این چهار دسته به عنوان مهم‌ترین اسناد مالی در یک شرکت به شمار می‌روند و نمی‌توان به راحتی از کنار آن‌ها عبور کرد. آن چیزی که به انبار یک شرکت وارد می‌شود یا از آن خارج می‌شود، در حکم دارایی یک شرکت به شمار می‌رود. در نتیجه شرکت‌ها باید نسبت به حراست از اموال خود حساس و دقیق باشند. از نظر علم حسابداری نیز هر رخداد مالی که در یک شرکت به وقوع می‌پیوندد باید در اسناد مالی به طور دقیق و مستند ثبت و ضبط شود. انبار به عنوان یکی از اصلی‌ترین مکان‌های هر شرکت به شمار می‌رود که روزانه چند ده رخداد مالی در آن رخ می‌دهد. بنابراین به نظر می‌رسد اهمیت فرآیند ثبت اسناد انبار بر کسی پوشیده نباشد.

قیمت گذاری اسناد انبار در نرم افزار حسابداری سپیدار چه اهمیتی دارد؟‌

قبل از پرداختن به آموزش نحوه قیمت گذاری اسناد انبار در سپیدار، لازم است به این سوال پاسخ دهیم که مکانیزم ثبت و کنترل اسناد انبار به چه طریقی انجام می‌شود؟ وقتی روی اسناد مالی قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد، کنترل حاشیه سود و زیان به راحتی امکان پذیر می‌شود. به این ترتیب قیمت خرید و فروش محصولات کاملا مشخص می‌شود و شرکت‌ها قادر هستند جریان نقدینگی را به خوبی رصد کنند.

روش‌های نگهداری موجودی کالا در علم حسابداری

در علم حسابداری دو روش مرسوم برای ثبت و نگهداری موجود کالا در انبار وجود دارد. این دو روش عبارتنند از: روش ادواری و روش دائمی.

روش ادواری

روش ادواری که به نوعی روش سنتی هم به حساب می‌آید، بدون ثبت رسید اسناد انبار پیاده سازی می‌شود. در این روش صرفا خرید و فروش کالا ثبت می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان رصد درستی روی تعداد و ارزش ریالی موجود در انبار داشته باشیم. در این روش پس از مدت زمان مشخص (عمدتا یک سال) کار انبارگردانی انجام می‌شود تا وضعیت موجودی انبار نیز به درستی مورد ارزیابی قرار بگیرد. قیمت گذاری در روش ادواری به صورت میانگین موزون صورت می‌پذیرد.

روش دائمی

در روش دائمی به محض ورود کالا سند رسید صادر می‌شود و به این ترتیب بر موجودی انبار افزوده می‌شود. همچنین در هنگام خروج کالا نیز بلافاصله حواله خروج کالا صادر می‌شود و به این ترتیب موجودی انبار به صورت دائمی به‌روزرسانی می‌شود. اسنادی که در این روش صادر می‌شوند، به صورت دستی یا خودکار تولید می‌شوند. اسناد خودکار به وسیله سیستم‌های حسابداری انجام می‌شود که نرم افزار سپیدار یکی از معروف‌ترین نرم افزارهایی است که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نرم افزار سپیدار از روش میانگین موزون متحرک بهای خرید کالا را به طور خودکار محاسبه می‌کند و پس از آن خواله خروج کالا را از طریق قیمت گذاری صادر می‌کند.

قیمت گذاری اسناد انبار در نرم افزار حسابداری سپیدار

آموزش نحوه قیمت گذاری اسناد انبار در نرم افزار حسابداری سپیدار

در این قسمت با نحوه قیمت گذاری اسناد انبار در نرم افزار حسابداری سپیدار آشنا خواهیم شد. برای این منظور باید گام‌های زیر را بردارید تا بتوانید به نتایج مطلوب دست پیدا کنید:

1- وارد نرم افزار شوید و از منوی اصلی آن قسمت تامین کنندگان انبار را بیابید. در این قسمت، بخش عملیات را یافته و روی گزینه قیمت گذاری اسناد انبار کلیک کنید.
2- در صفحه جدید باید ابتدا دو اقدام مهم انجام شود. ابتدا باید انبار مورد نظر خود را از میان انبارهایی که در نرم افزار تعیرف کرده‌اید،‌ انتخاب کنید. در ادامه باید مشخص شود که قیمت گذاری برای انبار تا چه تاریخی محاسبه شود.

قیمت گذاری اسناد انبار در نرم افزار حسابداری سپیدار

3- تاریخ شروع قیمت گذاری به صورت خودکار توسط خود نرم افزار و برمبنای آخرین تاریخ قیمت گذاری قبلی مشخص می‌شود.
4- در ادامه سیستم اسناد مرتبط با رسید انبار، برگشت رسید انبار، خروج انبار و برگشت خروج انبار را آپلود می‌کند.

انبارگردانی در نرم افزار سپیدار

5- در انتها کافی است روی گزینه محاسبه در نرم افزار کلیک شود.

سیستم به صورت خودکار اسناد تعریف شده برای انبار را مورد رصد قرار می‌دهد و از طریق روش میانگین موزون قیمت گذاری را مدیریت می‌کند. به این ترتیب کار قیمت گذاری اسناد انبار در نرم افزار حسابداری سپیدار به پایان می‌رسد.

البته این فرآیند در صورتی بدون عیب و نقص انجام می‌شود که اسناد موجود در نرم افزار کامل باشند و هیچ‌گونه نواقصی در آن‌ها وجود نداشته باشد. در غیر این صورت سیستم با خطا مواجه می‌شود و به این ترتیب ابتدا باید ایرادات موجود در اسناد برطرف شود.

اسناد انبار در نرم افزار سپیدار

 

سه مورد از خطاهایی که در نرم افزار سپیدار با آن مواجه می‌شویم

امکان ثبت اسناد بدون درج قیمت در نرم افزار سپیدار وجود دارد. اما برای صدور رسید خروج انبار حتم لازم است که ثبت اسناد با درج قیمت صورت بپذیرد. در همین راستا سه دسته از خطاهایی که ممکن است در این نرم افزار به آن‌ها برخورد کنیم را در این قسمت مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1- رسیدهای انبار باید دارای سند خروج یا فاکتور فروش باشند تا بتوانیم کار قیمت گذاری اسناد انبار را انجام دهیم. در غیر این صورت با خطا مواجه می‌شویم. لذا حتما در صورت مشاهده این نواقص باید برای برطرف کردن آن‌ها اقدام کنیم.

2- اگر قیمت یک یا چند رسید انبار درج نشده باشد، در محاسبه قیمت گذاری اسناد انبار با خطا مواجه می‌شویم. بنابراین باید توجه داشته باشید که حتما قیمت هر یک از اسناد در نرم افزار ثبت شود.
3- تاریخ اسناد رسید و حواله خروج انبار نباید دارای تقدم و تاخر باشد. در صورت وقوع این مسئله قطعا با خطای نرم افزار مواجه می‌شویم.

کلام پایانی | قیمت گذاری اسناد انبار در نرم افزار حسابداری سپیدار

در ثبت اسناد رسید و حواله خروج کالا از انبار باید دقت لازم اعمال گردد. در صورتی که حق تقدم در ثبت رسید انبار و حواله خروج به درستی رعایت نشود، با مشکل منفی شدن موجود کالاها در انبار مواجه می‌شویم. در این مقاله با نحوه قیمت گذاری اسناد انبار در نرم افزار حسابداری سپیدار آشنا شدیم.
به طور کلی کار کردن با نرم افزار حسابداری سپیدار کار چندان دشواری نیست ولی حتما قبل از استفاده باید آموزش‌های لازم را ببینید و کار عملی با نرم افزار را نیز در دستور کار قرار دهید.

اگر تا امروز تجربه کار با نرم افزار سپیدار را ندارید به شما توصیه میکنیم حتما دموی رایگان نرم افزار حسابداری سپیدار استفاده کنید تا شگفت زده شوید.

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تا الان رای نداشتیم! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

فهرست مطالب
سپیدار سیستم، ارائه‌دهنده نرم‌افزارهای جامع و یکپارچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

صدای شما را می‌شنویم
شعبه مرکزی تهران
شعبه مرکزی تهران
شعبه شرق تهران
شعبه شرق تهران
×

 

سلام!

برای چت کردن در واتس اپ یکی از مخاطبین زیر را انتخاب نمایید

×